Paleoclimatic congres - Reisverslag uit Canberra, Australië van niekolaas - WaarBenJij.nu Paleoclimatic congres - Reisverslag uit Canberra, Australië van niekolaas - WaarBenJij.nu

Paleoclimatic congres

Door: Niekolaas

Blijf op de hoogte en volg

29 Juni 2005 | Australië, Canberra

Pfffffffff ben net terug van een 2 daags congres over de ontwikkelingen op klimatologisch gebied in Australie, in Canberra (hoofdstad Australie). Veel professoren, veel gepraat (nog meer geluisterd) en VEEL geleerd, jawel.
Zondag middag erheen gereden met Chris Turney, een van men supervisors. Echt een lachuh vent, een echte Engelsman, hij lijkt eigenlijk wel een beetje op Mr. Bean. Er reden ook nog 2 wetenschappers uit Nieuw-Zeeland en een Phd-studente mee.
Op de Uni in Canberra was er een hotel geboekt voor me. Ik had een kamer met een 2-persoons bed en een ligbad, lekkah luxe!! s' Avonds biefstukje, 's ochtends ontbijtje met alles erop en eraan. Alles werd betaald dus ik zeg: geen verkeerde introductie!!
Op het congres werden allerlei lezingen gegeven over verschillende manieren van dateren en registreren van klimatologische gegevens van de afgelopen 20.000 jaar, mbv het dateren van koraalriffen, stalagtieten, jaarringen van bomen, ijskernen, DNA, koolstof, zuurstof-isotopen etc. Het uiteindelijke doel van het congres was om alle data te integreren en uiteindelijk te modelleren om een beter beeld te krijgen van de klimatologische veranderingen en zo betere voorspellingen voor de toekomst te kunnen maken. In de Noord-Atlantische regio bestaat zoiets al jaren maar hier staat het dus allemaal nog in de kinderschoenen. Hier kan je daarom ook nog echt pionierswerk doen. Mijn supervisors hebben bijvoorbeeld een paar maanden geleden in Indonesie
een nieuwe mensensoort ontdekt van 18.000 jaar oud. Ze hebben hem maar de Hobbit genoemd. Heeft trouwens het wereldnieuws gehaald!!!
Het congres werd bijgestaan met een supergoede lunch en een zeer luxe diner!! Lamsbout, lekkere rode wijn. Af en toe liep ik er een beetje verloren bij, die lui kennen elkaar allemaal en kunnen bijna nergens anders over praten als over hun vakgebied...bij mij houdt het op een gegeven moment wel op.
Afijn vandaag voor het eerst in mijn "office" gewerkt. Artikelen, artikelen en nog eens artikelen over "Optical Stimulated Luminescence Dating". Damn, rauwe technische kost. Ik zal het effe in Jip en Janneke taal proberen uit te leggen:

Zandkorrels (kwarts) hebben van nature kleine spleetjes (geil he!!) waarin vrije elektronen gevangen kunnen worden. De elektronen zijn afkomstig van natuurlijke radio-actieve stralingen aanwezig in de bodem en in de kosmische straling van aarde en zon. Wanneer deze korrels direct aan zonnestraling bloot worden gesteld dan worden al deze spleetjes geleegd van elektronen. Als deze korrels dan weer bedekt raken gaat het licht als het ware uit en kunnen deze korrels weer elektronen opnemen door de aanwezige straling uit de omgeving. Als je dus de hoeveelheid opgenomen elektronen weet in de korrels en de snelheid van opname dan kan je de tijd bepalen tussen het moment dat het licht uit ging (moment dat de korrels bedekt raakte met andere korrels)en nu. Dan heb je dus een datering van de zandkorrels....simsalabim, snappie??

Dat kunnen we in het laboratorium meten. Ik ga dus de komende maanden in een pikdonker lab werken. Deze maand ga ik de techniek proberen onder de knie te krijgen en dan in augustus naar Nieuw-Zeeland (zuidereiland, westkust) aan de voet van Mount Cook!!!
Nu is het hier nog een beetje saai....heb geen afleiding (geen kroeg, geen vrouwen, geen tv) alleen maar opleiding!!!!

Oh ja, afgelopen zaterdag naar de klimhal hier geweest. Wat een kut-toko zeg. Slechte grepen, onwijs blessure gevoelig, glad en oud, en matige routes etc. Moet hier maar gauw gaan buitenklimmen dan.

Greetings Niek

- Whaah, het kleine monstertje krijgt tandjes, te gek man!! Geef hem maar een dikke kus en neem er zelf ook een!!!

- Hoest op de Julianaweg???

- Marco, groeten aan Junko en Monji!! En ik zal het hier op ontdooien zetten!!

- Ozz, whassup bro, jij geniet tenminste van de warmte!! koud biertje!!!

- Pierre...STUDIEPIK!!!! Arjan...levensgenieter!!!!

- Pa, Ma, gezustertje...doe Wammes de groeten!!

  • 29 Juni 2005 - 08:33

    Pieterrrr:

    Kut man Nicoooo, kan je daar geen eens een dubbel D klimmen in die hal? waardeloos.... dan hebben ze t toch wel echt niet goed beGREPEN... en hoe zit t met bolderen dan? want dat is natuurlijk ook vet lauw!
    Nico geniet van je lamsbout en je rode wijn! Dan drink ik nog een biertje op je! enne stuur ff wat fotoos van die nauwe spleetjes door JJOOOOOOO

  • 29 Juni 2005 - 08:59

    YOYOYO!!!:

    Ik hoor het al, meneer de Jong zit weer eens gebakken.(op die kroeg, vrouwen en tv na dan)Hoe zit het dan met die studentes waar je het over hebt? En je kunt toch zeker wel ergens een biertje drinken? Anders heb je altijd nog je kleine spleetjes in de dark-room toch?
    Suc6, Quint

  • 29 Juni 2005 - 12:50

    Barb:

    Alles goed op de julianaweg!!! Marion is als neger terug van vakantie, sic en mirna op zolder en ik Lekker aan het scripten in mijn kamer. Maar gelukkig ben jij ook druk aan de studie! Doet me goed hoor! Geniet kerel en zoek maar snel wat extra afleiding!
    Liefs bARb

  • 29 Juni 2005 - 16:16

    Joske:

    Haaay Broertjuh van me!!
    nou, je neemt het er wel lekker van he ;) komt helemaal goed!! Geniet lekker =) Kuss je zusje

  • 29 Juni 2005 - 17:31

    Ozz:

    Yo nieko, damn wat een Vak(fuck)taal, snap er geen zak van! Iig weet jij waar je het over hebt en daar gaat het om! geniet ervan,hoop dat je wat leuks te klauteren kan vinden in de omgeving. ik ga de hele zomer en langer doorwerken en als ik genoeg money heb kom ik misschien in december naar je toe! ik doe me best om genoeg geld te verdienen. voor nu All the best. Proost zeg ik dan maar. laterss

  • 29 Juni 2005 - 19:39

    Marco:

    Oh baabyy OOh MAMAAAA
    Je gaat dus de komende maanden in een "darkroom" werken !?
    Kan hier in Amsterdam OOK hoor !!!
    En dat is een stuk goedkoper ook !
    En ik zag dat je al aan het daten bent : Optical Stimulated Luminescence Dating !!!
    Als je nou maar geen S.O.A.
    oploopt ....
    Mazzel !!

  • 30 Juni 2005 - 08:11

    Gideon:

    Hier in Kings Cross (de naam zegt het al) ook genoeg spleetjes en donkere kamertjes, hoer.
    Je gaat naar N-Z, Mt Coke (eeuwige snee)? Klinkt allemaal goed. Ik geef je nu ff belletje, om wat afte spreken. Het regent in Sydney dus bij joe ook en dat is zuigt hard! Ik kan niet werken (ben op het moment bij een dame het huis aan het slopen em krijg er nog betaald voor ook) en ik heb hetr geld hard nodig. Enfin,bon,goed man.

  • 30 Juni 2005 - 13:55

    Nils:

    HE NIEKO !!!!

    komt allemaal goed beetje FOCUS is afentoe ook goed weet je.He ik trek die jip en janneke taal wel trouwens zouden meer mensen moeten doen!Nou goed om te horen dat gezond eet heb ik me nog wel even zorgen om gemaakt..he succes en veel plezier!

    groeten Nils

  • 30 Juni 2005 - 14:52

    Cora:

    Ha die Niek,
    Leuk om op de hoogte gehouden te worden. Maak er een mooie tijd van en geniet!!!

  • 01 Juli 2005 - 06:06

    Niekolaas:

    Hee Pierre, QuintenKwesiJohnson, Joske, Barrie, Ozz, Marco, Nils en Cora

    Leuk dat jullie meekijken!! Ik ga nu naar Sydney, effe die lelijke Bergmans opzoeken en een flink potje bier drinken, goed weekend allemaal

  • 03 Juli 2005 - 13:21

    Berbel Wout & Bela:

    Twee Tanden!! tegen de tijd dat je terug bent kan ie bijten!! nou klinkt luxe & goed geregeld! das fijn voor je, en die vrouwen en bier daar ben je toch niet voor naar down under gegaan toch? het ging uiteindelijk toch om de zand korreltjes!
    nou lekker ding geniet en tot ziens!

    b en w en b-tje

  • 04 Juli 2005 - 08:27

    Barbara:

    He julianaweg is veranderd! erik zijn we net gewend gaat per augustus naar amsterdam en nu dacht ik gelijk aan Wietske. Beter oud huisgenoot gezellig! Wat vindt jij? liefs B

  • 07 Juli 2005 - 19:40

    Marianne:

    Ik heb net met Wammes en je moeder gewandeld. leuk log heb je. Ik zal je moeder wat wegwijs maken op het internet want we zijn lang bezig geweest om je site te vinden........

    Veel plezier daar!!!
    groetjes Marianne
    en van Wammes

  • 08 Juli 2005 - 06:41

    Kika:

    Heee!!
    Wow wat een verhaal man!(wel interessant) Maar moet je echt binnen en in het donker zitten zitten? Pas maar op straks verander je in een nachtdier.
    Zonde van die hal, ik dacht dat die ozzies wel iets betrs konden verzinnen, maar ze houden denk ik meer van surfen...

    Grtz kika

  • 08 Juli 2005 - 11:41

    Joske:

    Hey Niekie!!

    Hoe is het nou... grappig dat ik je steeds op msn spreek als het hier half 2 snachts is enn bij jou sochends vroeg... ik ga nu even karolien en aniek mailen met je site erin... vanavond hebben we feestje van elza freek en aniek.. bbq en daarna gaat de jeugd uit uiteraard ;) Ons feest was trouwes heeeel erg geslaagd :D volgend jaar weer met jou erbij he!!

    We missen je..
    Kusss

  • 08 Juli 2005 - 11:42

    Joske:

    haha leuke foto trouwens :P:P haha.. zag m net pas.. leuke huisgenote toch.. hah.. nee maar ze zullen vast heel grappig zijn.. doeidoeii (K)

    xxx

  • 09 Juli 2005 - 21:03

    Job:

    Niek, We gaan morgenvroeg op vakantie naar Kroatie.Gaan naar eiland Cres. We kunnen je site niet meer bekijken. Zullen af en toe wel bellen. Groetjes, Job en Kitty.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Canberra

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 46374

Voorgaande reizen:

20 Juni 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: